Коментарі Новини

Які зміни чекають дітей у школі, вже цієї осені

Учні 5-9 класів уже цієї осені розпочнуть навчання за оновленими програми. Зміни стосуються різних предметів. Деякі «розвантажили» від складних термінів та надмірних обчислень, а з деяких додалося самостійної роботи. Наприклад, твори учні писатимуть у форматі есе на більш життєві теми — хоч про екологію чи про фінанси. Народних приказок та казок школярі вивчатимуть менше, зате більше годин приділятимуть творчості Василя Симоненка, Леоніда Глібова, Зірки Мензатюк та Євгена Гуцала. А от на «Основах здоров’я» говоритимуть ще й про безпечну поведінку в мережі Інтернет і, зокрема, у соцмережах, пише “РВ“.

Що ще цікавого змінилося у шкільних програмах — розповідає Галина Кульчинська, заступник міського голови Рівного з гуманітарних питань:

— З української мови, літератури, зарубіжної літератури — запропонована кількість годин на вивчення кожної теми чи розділу є орієнтовною, учитель може її змінювати. Вступні теми є тезисними. Наприклад, вивчення біографії письменника полягає у демонстрації найцікавіших, найпоказовіших фрагментів. Вивчення літературознавчих термінів означає лише початкові, доступні дітям знання про художні засоби, жанри тощо, які необхідні під час розгляду художнього твору.

Під час вивчення іноземних мов головний акцент — на ситуативне мовлення. Граматика і лексика не є метою, а засобом навчання. Навчальна програма дозволяє вчителю самому обирати порядок вивчення тем.

З математики вилучено «зайвий» матеріал, зменшено обсяг громіздких обчислень і перетворень, а більшості задач надано практичний зміст. На уроках з інформатики учні раніше вивчатимуть комп’ютерну графіку (вже у 6 класі), текстові процесори, створення та публікацію веб-ресурсів (уже з 8 класу). Дев’ятикласники візьмуться за 3D-графіку та основи бази даних.

Загалом, у програмах з природничих наук зменшилася кількість термінів, які потрібно вивчити. Зате збільшено кількість годин на повторення вивченого з природознавства.

Програма уроків фізичної культури побудована за модульною системою. Вона містить інваріантну (обов’язкову) та варіативну складову. Новим є те, що третю годину учитель використовуватиме на ті заняття, проведення яких хочуть діти і дозволяє матеріальна база. Це сім нових модулів — регбі, фехтування, корфбол, чирлідинг, степ-аеробіка, військово-спортивні ігри.

На уроках трудового навчання не буде чіткого поділу тем (проектів) для навчання хлопців та дівчат. Скажімо, щоб реалізувати проект «Виготовлення підставки під гаджет», потрібно пройти всі етапи — від пошуку аналогів в Інтернеті до розробки проекту, пошуку матеріалів, виготовлення виробу та його оздоблення. Отже, об’єкти для проектів учні обиратимуть разом з учителем. Однак визначитися, як вивчатимуть трудове навчання в школі хлопці і дівчата — разом чи окремо — будуть мати право навчальні заклади, враховуючи запити та бажання учнів, матеріально-технічну базу кабінетів і кваліфікацію педагогів.

Мені подобається, що оновлені програми спрямовано на постійну творчу співпрацю. Це діалог учителя та учня, який вміє працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, здатен самостійно чи спільно її вирішувати. У серпні Міністерство освіти і науки обіцяє надіслати конкретні методичні рекомендації щодо використання цих оновлених програм. І тоді всі крапки над «і» буде поставлено.

Спілкувалась Олена РАКС.