Коментарі

Як робляться політичні рейтинги у Рівному

<P> Думкою виборців можна маніпулювати використовуючи замовні соціологічні дослідження, і соціологам за це, окрім морального засудження та недовіри в майбутньому, нічого не буде. Про особливості передвиборчої соціології говорили сьогодні експерти в цій галузі на засіданні Рівненського прес-клубу.
<P><B> Виявляємо підробку</B>
<P> За словами відомого рівненського соціолога, члена Соціологічної асоціації України Владислава Вербця, для того щоб визначити наскільки серйозне перед вами дослідження, варто звернути увагу, чи дана відповідь в оприлюднених рейтингах на кілька запитань. Хто проводить? Де і коли (територія, дата)? Скільки опитаних (Рівне — не менше 400 осіб, Рівненська область — не менше 800)? Яка величина похибки (має бути в межах 3-5 відсотків)?
<P> Якщо такої інформації поруч з опублікованим чи ретрансльованим соціологічним дослідженням немає — це перша ознака непрофесійності або маніпуляції людською свідомістю!
<P> Як розповідає представник Центру з інформаційних проблем територій Національної академії наук України Костянтин Бертух, перед виборами кількість дослідників зростає у геометричній прогресії. Як правило, через дві причини. Перша — бажання окремих структур заробити на виборах, а друга — спроба різних політичних сил маніпулювати виборцями.
<P><B> Скільки коштує соціологія</B>
<P> За словами голови ради громадської організації „Рівненський центр маркетологічних досліджень” Тараса Микитина, соціологічне дослідження в межах Рівненської області коштує приблизно 20-25 тисяч гривень. На думку ж Владислава Вербця, на Рівненщині можна провести дослідження й за 10 тисяч гривень.
<P> Гроші чималі, але крім них є ще одна стаття прибутку, яку використовують нечесні соціологи — доплата за дописування відсотків. Тобто партія може купити дослідження на замовлення, яке насправді перекручене і маніпулятивне.
<P> Політолог Володимир Полохало, зважаючи на замовні рейтинги політичних сил, назвав соціологію п’ятою найдревнішою професією. Тому, щоб не потрапити на вудочку маніпуляторів, варто завжди ставитись до оприлюднених соціологічних досліджень критично.
<P><B> Кому вірити</B>
<P> Рівненські соціологи сходяться на тому, що варто довіряти тим соціологічним структурам, які добре себе зарекомендували на всіх попередніх виборах. Костянтин Бертух до таких зокрема відносить Киівський міжнародний інститут соціології, Центр Разумкова, Інститут соціології Національної академії наук України.
<P> На думку ж Владислава Вербця, треба, щоб організація, яка проводить соціологічні дослідження, була акредитована у Соціологічній асоціації України. В іншому разі довіряти їй не варто.
<P> — Найскладніше створити соціологічну мережу, саме від неї залежить якість дослідження. Акредитація ж передбачає, що опитуванням займатимуться фахові соціологи або люди, які мають досвід роботи з опитуваннями, — говорить пан Вербець.
<P><B> Вагон з оркестром</B>
<P> Чому політичні партії зацікавлені у оприлюдненні рейтингів, де вони займають високі позиції?
<P> За словами Владислава Вербця, ця технологія називається „вагон з оркестром”. Люди, які ще не визначились за кого голосувати і бачать, що є визначені лідери, швидше за все віддадуть свої голоси їм.
<P> Костянтин Бертух вважає, що дослідження замовляють переважно політичні сили-аутсайдери, адже вони більше залежать від рейтингу. Разом з тим вони мало зацікавлені в оприлюдненні правдивих результатів. З ним погоджується і віце-президент Української асоціації маркетингу Олександр Гладунов.
<P> — Для аутсайдерів — це питання життя і смерті, — переконаний пан Гладунов.
<P> А претензії до спотворення результатів досліджень Олександр Гладунов пропонує виставляти політикам і журналістам.
<P> Володимир Торбіч